Educação antirracista à luz dos pressupostos da formação humana no Curso Técnico Integrado em Hospedagem, Proeja, Ifes, campus Vitória-ES
dissertação de mestrado
RESUMO: O objetivo desta pesquisa diz respeito a analisar a proposta de educação étnico-racial à luz da Lei nº. 10.639/2003, alterada pela Lei nº. 11.645/08, em sua relação com os pressupostos político-pedagógicos no âmbito da pretendida formação humana de estudantes do Curso Técnico Integrado em Hospedagem do Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade Educação de Jovens e Adultos (Proeja) do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) campus Vitória. Busca-se fundamentar o movimento reflexivo com base nos princípios políticos pedagógicos relacionados à modalidade de educação de jovens e adultos (EJA), orientados a partir dos pressupostos da formação humana, em sua relação com o disposto na legislação sobre a obrigatoriedade do estudo da história e da cultura de matriz africana e afro-brasileira nas escolas. No referencial teórico destaca-se o conceito de formação omnilateral em Marx (1968); o intuito é de desvelar as dimensões possíveis do processo formativo dos sujeitos, na condição de sujeitos histórico-sociais. Em correspondência ao movimento reflexivo crítico, pautado pelo método histórico-dialético, as considerações acerca dos estudos decoloniais em relação às questões étnico-raciais possibilitam o repensar sobre o ato de educar no campo da práxis pedagógica docente. Trata-se, portanto, de uma iniciativa que possibilita ampliar a compreensão sobre a concepção de educação humanizadora e emancipatória no alcance das contribuições do pensamento freireano. Ainda sobre as considerações teórico-conceituais, cabe-nos apresentar os princípios fundantes dos estudos decoloniais em sua relação direta com a proposta de educação antirracista, ressaltadas as manifestações de racismo estrutural, em relação ao povo negro no Brasil. No alcance da pesquisa qualitativa exploratória e descritiva com abordagem da pesquisa participante, também por meio dos estudos documentais, neste particular, o projeto pedagógico do curso técnico integrado em hospedagem, buscaremos reconhecer referências à proposta de educação étnico-racial. No âmbito dos procedimentos metodológico, destacam-se a realização de roda de conversas e de pesquisa diagnóstica junto aos estudantes, no intuito de conhecer sobre suas histórias e realidades de vida, como também, buscar saber sobre a concretude didático-pedagógica da proposta de educação étnico-racial no curso. No âmbito da intervenção pautado pela pesquisa participante (Brandão, 2000; 1999) orientada pelos princípios metodológicos estruturantes da pedagogia histórico-crítica (Saviani, 2005) foram realizadas oficinas e atividades formativas orientadas oportunidade em que os estudantes produziram fanzines temáticos relacionados ao processo de compreensão e de apreensão sobre os estudos étnico-raciais, com destaque para as questões do racismo estrutural. Em atendimento às prerrogativas do Programa de pós-graduação em educação profissional e tecnológica (ProfEPT), o produto educacional foi validado pelos sujeitos da pesquisa, constou de um relatório da oficina de fanzines“ por uma nova abolição” o sobre estudos étnico-raciais para uma educação antirracista, humanizadora e emancipatória.
ABSTRACT: The objective of this research concerns analyzing the proposal for ethnic-racial education in light of Law nº. 10,639/2003, amended by Law no. 11.645/08, in its relationship with the political-pedagogical assumptions within the scope of the intended human training of students of the Integrated Technical Course in Accommodation of the Program for the Integration of Professional Education into Secondary Education in the Youth and Adult Education Modality (Proeja) of the Federal Institute do Espírito Santo (Ifes) Vitória campus. The aim is to base the reflective movement based on political pedagogical principles related to the modality of youth and adult education (EJA), guided by the assumptions of human formation, in its relationship with the provisions of legislation on the mandatory study of history and African and Afro-Brazilian culture in schools. In the theoretical framework, the concept of omnilateral formation in Marx (1968) stands out; the aim is to reveal the possible dimensions of the subjects' formative process, as historical-social subjects. In correspondence with the critical reflective movement, guided by the historical-dialectic method, considerations regarding decolonial studies in relation to ethnic-racial issues make it possible to rethink the act of educating in the field of teaching pedagogical praxis. It is, therefore, an initiative that makes it possible to expand understanding of the concept of humanizing and emancipatory education in the scope of the contributions of Freirean thought. Still on theoretical-conceptual considerations, it is up to us to present the founding principles of decolonial studies in their direct relationship with the proposal for anti-racist education, highlighting the manifestations of structural racism in relation to black people in Brazil. In the scope of exploratory and descriptive qualitative research with a participatory research approach, also through documentary studies, in this particular, the pedagogical project of the integrated technical course in accommodation, we will seek to recognize references to the proposal for ethnic-racial education. It is, therefore, an initiative that makes it possible to expand understanding of the concept of humanizing and emancipatory education in the scope of the contributions of Freirean thought. Still on theoretical-conceptual considerations, it is up to us to present the founding principles of decolonial studies in their direct relationship with the proposal for anti-racist education, highlighting the manifestations of structural racism in relation to black people in Brazil. In the scope of exploratory and descriptive qualitative research with a participatory research approach, also through documentary studies, in this particular, the pedagogical project of the integrated technical course in accommodation, we will seek to recognize references to the proposal for ethnic-racial education. Within the scope of methodological procedures, highlights include holding roundtable conversations and diagnostic research with students, with the aim of learning about their stories and realities of life, as well as seeking to know about the didactic-pedagogical concreteness of the education proposal. ethnic-racial course. Within the scope of the intervention guided by participatory research (Brandão, 2000; 1999) guided by the structuring methodological principles of historical-critical pedagogy (Saviani, 2005), workshops and opportunity-oriented training activities were carried out in which students produced thematic fanzines related to the process of understanding and apprehension about ethnic-racial studies, with emphasis on issues of structural racism. In compliance with the prerogatives of the Postgraduate Program in Professional and Technological Education (ProfEPT), the educational product was validated by the research subjects, it consisted of a report from the fanzine workshop “for a new abolition” or on ethnic-racial studies for an anti-racist, humanizing and emancipatory education.
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