Alfabetização e letramento digital de adolescentes: qual o papel do professor nesse processo?
tcc
The increasingly strong presence of technology in our daily lives directly impacts the habits and on the habits and customs of each person. Consequently, it also influences school school practice to the extent that the school reflects in its daily life the social transformations. This paper aims to reflect on the role of the teacher in the processes of digital literacy and literacy and digital literacy of students in the last years of elementary and high school, as well as the and high school students, as well as the impact of electronic devices on school daily life. The methodology adopted was a systematic literature review. The results show that teachers, besides being mediators, have an important role in the process of building a critical view the construction of a critical view of textual genres produced in digital media by students. on the part of students. In the process of building a digitally literate literate society, it is the role of the school and the teacher to help students develop the the ability to handle information in an appropriate way, that is, by selecting categorizing and defining which data is effectively relevant to their needs.
A presença cada vez mais marcante da tecnologia em nosso dia a dia impacta diretamente nos hábitos e costumes de cada pessoa. Por consequência, ela também influencia a prática escolar na medida em que a escola reflete em seu cotidiano as transformações sociais. O presente trabalho tem como objetivo refletir sobre o papel do professor nos processos de alfabetização e letramento digitais dos estudantes dos últimos anos do Ensino Fundamental e do Ensino Médio, bem como o impacto dos dispositivos eletrônicos no cotidiano escolar. A metodologia adotada foi a revisão sistemática de literatura. Os resultados mostram que os professores, além de mediadores, possuem um papel importante no processo de construção de um olhar crítico a respeito dos gêneros textuais produzidos nos meios digitais por parte dos estudantes. No processo de construção de uma sociedade digitalmente letrada, é papel da escola e do professor ajudar os estudantes a desenvolverem a habilidade de lidar com a informação de maneira apropriada, ou seja, selecionando, categorizando e definindo qual é o dado efetivamente relevante para a sua necessidade.
Redes Sociais