A importância do uso da biblioteca como espaço de incentivo à leitura nas séries iniciais do ensino fundamental
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ABSTRACT Reading is a skill that inserts the individual into society, so mastering it makes a big dif ference in social life. And mastering reading as a skill begins at an early age, when the infant begins to read the world. Later, with physical and cognitive development, the child will be inserted into school life, where he/she will sharpen these acquired knowledge. We believe that the library is a space to encourage reading in the early grades of Ele mentary School, which contributes to the acquisition of reading, in addition to preparing the individual for future challenges in society. Therefore, this study has the general ob jective of analyzing the role of the school library in the learning process in the initial grades of Elementary School. In order to achieve this goal, we carried out a bibliograph ical research and a search in the Capes database of theses and dissertations, as well as in Google Scholar, with the objective of finding researches that point to reading and writ ing projects developed within the scope of school libraries with students in the initial se ries of Elementary Education. We believe that our work will contribute to the area of Ed ucation and related areas by showing that the school library is a tool with the function of increasing and sharpening cognitive development, encouraging reading and writing. Among the main authors, we mention Bakhtin (1992), Lajolo (1993), Marcuschi (2008), Maroto (2012), Roca (2012) Silva (2018), Matos (2020) and Coelho (2021). At the con clusion of this work, we found the following results: the reading projects developed with in the scope of the school library contribute to the cultural formation of the student, something important to make him an active citizen; these projects are implemented col lectively between teachers and librarians who, in addition to their attributions, also have a pedagogical role in the school.
A leitura é uma competência que insere o indivíduo na sociedade, por isso dominá-la faz uma grande diferença na vida social. O domínio dessas competências começa desde a tenra idade, onde o infante inicia a leitura de mundo. Mais tarde, com o desenvolvimento físico e cognitivo, é inserido na vida escola, em que aguçará esses conhecimentos adquiridos. Acreditamos que a biblioteca é um espaço de incentivo à leitura nas séries iniciais do Ensino Fundamental que contribui para a aquisição da leitura, além de preparar o indivíduo para desafios futuros na sociedade. Para tanto, este estudo tem como objetivo geral analisar o papel da biblioteca escolar no processo de aprendizagem nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Para alcançar tal objetivo, realizamos uma pesquisa bibliográfica e uma pesquisa na base de dados da Capes de teses e dissertações e do Google Acadêmico, com objetivo de buscar trabalhos que apontem projetos de leitura e escrita desenvolvidos no âmbito das bibliotecas escolares com alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental. Cremos que nosso trabalho contribuirá com a área da educação e áreas afins ao mostrarmos que a biblioteca escolar é uma ferramenta com a função de incrementar e aguçar o desenvolvimento cognitivo, ao incentivo à leitura e à escrita. Dentre os autores principais, citamos Bakhtin (1992), Lajolo (1993), Freire (2003), Marcuschi (2008), Maroto (2012), Roca (2012), Silva (2011), Silva (2018), Guida (2018), Matos (2020) e Coelho (2021). Na conclusão desse trabalho encontramos os seguintes resultados: Os projetos de leitura desenvolvidos no âmbito da biblioteca escolar contribuem para a formação cultural do aluno, algo importante para torná-lo um cidadão atuante; os referidos projetos são implementados coletivamente entre professores e bibliotecários que, além de suas atribuições, têm também uma função pedagógica na escola.
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