Saberes das paneleiras de Goiabeiras : aproximações entre a educação matemática e a educação de jovens e adultos

Amparo, Zilda Teles da Silva (2017)

Dissertação de mestrado

RESUMO: Este trabalho aborda a utilização de aspectos históricos e culturais, os saberes de sujeitos da Educação de Jovens e Adultos e o processo de ensino-aprendizagem na Educação Matemática. Buscamos possíveis relações desses saberes e a utilização de aspectos históricos e culturais das paneleiras de goiabeiras como fonte de aproximações entre a educação matemática e a educação de jovens e adultos. Essa perspectiva considera que cada cultura, ao longo da sua história, constrói maneiras próprias de saber, segundo suas necessidades e seu contexto natural e social, inclusive no que se refere, por exemplo, a comparar, classificar, representar, medir e contar. A presente pesquisa se desenvolve no contexto da Comunidade das Paneleiras de Goiabeiras, situada na região de Goiabeiras Velha, em Vitória no Espírito Santo. Constituiu-se nessa região, uma associação de paneleiras que produzem panelas e outros utensílios domésticos com técnicas herdadas da cultura indígena e que têm sido repassadas para inúmeras gerações de mulheres que residem nesse entorno. Esta pesquisa se divide em duas fases. A primeira delas já está em fase conclusiva e se configurou em uma imersão na comunidade, com o propósito de compreender os saberes dessas mulheres. Os dados produzidos nesta fase são provenientes de observações, diálogos e entrevistas com as paneleiras. Tais dados foram registrados por meio de anotações em Diário de Campo, fotografias, gravações em áudio e em vídeo. Pretende-se, assim, levantar questões para reflexão sobre o papel dos saberes populares no contexto da sala de aula na Educação de Jovens e Adultos.

ABSTRACT: This work addresses the use of historical and cultural aspects, the knowledge of subjects of Youth and Adult Education and the teaching-learning process in Mathematics Education. We searched for possible relations of this knowledge and the use of historical and cultural aspects of the guava trees as a source of approximations between mathematical education and the education of youths and adults. This perspective considers that every culture throughout its history, builds own ways to learn according to their needs and their natural and social environment, including as regards, for example, compare, classify, represent, measure and count. This context, this research is the Community of Potters of Goiabeiras, located in the Old Goiabeiras region in Vitoria in Espirito Santo. Was constituted thus in this region, weavers association that produce pans and other household items with techniques inherited from the indigenous culture that has been passed on to many generations of women who live in this environment. This study is divided into two phases. The first one is already in its final stages and is set in a dip in the community, in order to understand the knowledge of these women. The data produced in this study are therefore from observations, conversations and interviews with potters and future teachers of mathematics. These data were collected through notes in field diary, photographs, audio recordings and video. The reflection of the knowledge of potters on its production points out that these activities contribute to ethnic identity assertion, by which develop, perpetuate and transmit their perceptions and activities before you and the world. Therefore, the use of this knowledge in the teaching of mathematics in school education reveals itself not only as a means of ethnic affirmation, but also as a possibility to develop and explore skills related to mathematics discipline in context. It is challenging to educators, insofar as it refers practices and techniques, often restricted to them and their families, requiring a deepening in their training. It is intended, therefore, raise questions for reflection on the role of popular knowledge in the context of the classroom in the Youth and Adult Education.


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