Hand Lab - Experimentos químicos ao alcance de todos: Influência dos ambientes virtuais e processos de aprendizagem em química

Peterle, Bianca Rodrigues Marques (2020)

dissertacao_mestrado

Before the available resources among virtual environments (models and simulations), it is necessary to guide the Chemistry contents learning regarding each new experience lived/accomplished, under the mediation of Teachers specialized in both instances. The software (app) Hand Lab, developed throughout this current research, gathers experimental phenomenological practices that use daily products in an accessible approach, however substantiated, aiming at reaching the cognition related to the chemical learning impregnated in the conception of the events presented. Such experiments are followed by systematizations that are drawn upon interpretative abilities similar to those deduced in the course of the digital practice performance. In order to promote the user approximation with the software, all distracters are configured as justified, giving a new meaning to the analysis of the phenomenon observed (analyzed). The work is about a pedagogical experience validated with pairs, in which is surmised that the profile of the domain names users is structured whenever new literacy is demanded. The quantitative indicators obtained during the implementation of the research make this perception more visible, from the participant teachers, 100% affirm that would use the software as methodology for the conduction of their teaching methods, 89% claim they would use the tested virtual experiment in a classroom ambit, the same way they assured that the exercises presented in the software, meet the intended competences. Concerning the validation with the students, 100% could affirm that the questions integrating the software are contextualized and rely on clear commands, and 94% alleged that such questions motivate the interpretation of the content. Referring to the answer Keys justifying the distracters, 90% of the students agree that such explanations helped with the understanding of the content covered. As outcome of the present research, other instruments emerged along their trajectory, as the analogic guide entitled “Pedagogical Interfaces: Teaching Chemistry through the software Hand Lab” and a e-book named “Chemistry via Hand Lab”, with magnifier perspective, with the purpose of optimizing the potentials to be interested in the theme to have the opportunity to experience analogical reflections and productive experiences, such as the ones obtained by the work conductor.

Diante dos recursos disponíveis nos ambientes virtuais (modelos e simulações), faz-se necessário orientar o aprendizado dos conteúdos da Química a cada nova experiência vivenciada/executada, sob mediação de professores especializados em ambas as instâncias. O aplicativo Hand Lab, desenvolvido ao longo da presente pesquisa, congrega práticas experimentais fenomenológicas que utilizam produtos do cotidiano em uma abordagem acessível, mas fundamentada, buscando alcançar a cognição referente ao aprendizado químico impregnado na concepção dos eventos apresentados. Tais experimentos são seguidos por sistematizações que se valem de habilidades interpretativas semelhantes àquelas depreendidas no decorrer da execução da prática digital. Para promover a aproximação do usuário com o software, todos os distratores configuram-se justificados, ressignificando a análise do fenômeno observado (analisado). Trata-se de experiência pedagógica validada com pares, da qual se depreende que o perfil dos usuários dos domínios virtuais se reestrutura sempre que novos letramentos são demandados. Os indicadores quantitativos obtidos na condução da pesquisa dão visibilidade a essa percepção, dos professores que dela participaram 100% afirmaram que fariam uso de aplicativos como metodologia na condução de seus ensinamentos, 89% alegaram que utilizariam o experimento virtual testado no âmbito de uma sala de aula, da mesma forma que afirmaram que os exercícios, apresentados no aplicativo, atendem as competências pretendidas. Na validação com os alunos, 100% afirmaram que as questões que integram o aplicativo são contextualizadas e se valem de comandos claros, e 94% alegaram que tais questões estimularam a interpretação do conteúdo. Referente aos gabaritos que justificam os distratores, 90% dos alunos concordaram que tais explicações ajudaram na compreensão do conteúdo abordado. Como desdobramento da presente pesquisa, outros instrumentais surgiram ao largo de sua trajetória, como o guia analógico intitulado “Interfaces Pedagógicas: Ensinando Química através do aplicativo Hand Lab” e um e-book intitulado “Química via Hand Lab”, com perspectiva ampliadora, com o propósito de oportunizar que potenciais interessados no tema possam vivenciar reflexões análogas e experiências produtivas, tais como as obtidas pela condutora do trabalho.


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